VEO laat kans liggen

Dit weekend was het geel zwarte Fortis uit Oost-Souburg te gast in de tweede thuiswedstrijd van VEO in sporthal Essensteijn.

De eerste helft verliep hoopgevend voor de Voorburgers, die fysiek voor het eerst dit seizoen niet de mindere leken. Fortis pakt de eerste voorsprong via 0-2 naar 2-5, waarna VEO via een mooie combinatie tussen David Nanusevski en Remi Hartgers gevolgd door twee strafworpen van aanvoerder Rieks van Dam halverwege het eerste bedrijf terugkwam naar 5-5. Over en weer scorend werd door VEO na een korte voorsprong van twee doelpunten uiteindelijk de pauze gehaald met een positieve balans: Een goed spelende Dagmar Rosenbrand bepaalde kort voor rust met haar derde treffer de stand 10-9.

In de eerste helft had Fortis weinig doelpogingen nodig om tot scoren te komen. Met name enkele mannen hadden slechts een fractie van een seconde vrijheid nodig om de bal door de korf te jagen. Een Voorburgse verdedigende communicatiefout en een uitglijder werden zo zonder pardon afgestraft met Zeeuwse treffers.

Het volgend half uur herstelde VEO zich knap na een voortvarende herstart van Fortis, dat direct na rust de stand omboog naar 10-11. Toen na een korte voorsprong van VEO (13-11) met nog een kwartier op de klok een tussenstand van 15-16 op het bord stond leek alles nog mogelijk. Waar de Zeeuwen koel doorgingen met de kansen afmaken, werd VEO meer gehaast en sloop slordigheid in het spel. Het inbrengen van Bryan Dinsbach acht minuten voor tijd bracht verdedigend iets meer rust en aanvallende reboundkracht, maar bleek onvoldoende om het tij te keren. Nanusevski zorgde met een “one-hander” voor 19-20 en deed daarmee Voorburgse hoop opvlammen. Echter, binnen enkele tientallen seconden lag het Zeeuwse antwoord alweer in de korf en werd de eindstand uiteindelijk via 19-22 afgetikt op 20-22.

Vooraf had coach Maarten Taffijn gehoopt op de eerste overwinning van dit zaalseizoen. Na de nederlaag toonde hij zich teleurgesteld. Qua lengte was VEO dit keer niet de mindere en aan strijdlust ontbrak het niet. Ook het schotpercentage was met bijna 25% ten opzichte van eerdere wedstrijden één van de betere. De gasten beschikten echter over een bijzonder trefzeker mannenkwartet dat uiteindelijk tekende voor 78% van de Zeeuwse score. De Voorburgse verdediging had daar ondanks afspraken vooraf onvoldoende antwoord op.

De komende twee weken kan VEO zich opladen voor de uitwedstrijd op 12/12 tegen IJsselvogels, momenteel nummer twee op de ranglijst. Daarna wachten de uiterst belangrijke thuiswedstrijd tegen Vitesse (1 punt) op 19/12 en uitwedstrijd op 9/1 tegen WION (net als VEO 0 punten).

Het gaat erom spannen….

[Scores VEO: Remi Hartgers 6x / Dagmar Rosenbrand 4x / Robin Fuchs 3x / Rieks van Dam en David Nanusevski beide 2x / Judith Vellekoop, Karin Olthof en Esther Boogert allen 1x.]_DSC9895

_DSC9880