wedstrijdverslag 3 februari 2018 : VEO 5!

VEO 5 – DES 5

Het is al weer even geleden, een verslaggeving van immer gezellige VEO 5.

Voor afgelopen zaterdag stond DES 5 op het (enigszins late) programma. Om 21:15 mocht er worden aangetreden tegen de routiniers uit Delft die, naar eigen zeggen, met een gemiddelde rond de 35 toch wel enige ervaring in huis hebben.

Deze wedstrijd werd in Delft nipt gewonnen door VEO met 12-14.

Met nog 4 wedstrijden te gaan staat VEO (14 pt) bovenaan, DES (13 pt) volgt met 1 punt achterstand maar heeft ook 1 wedstrijd meer gespeeld. Met andere woorden, de voorlaatste horde voor het kampioenschap.

VEO moest het doen zonder topschutters Janneke, Tom, Renate en Bon. Allen hadden ze even tijd nodig om te ontsnappen aan de torenhoge druk die spelen in VEO 5 met zich mee brengt.

Om dit gapende gat op te vullen hebben we een nieuw lid weten te strikken voor VEO, die (wederom naar eigen zeggen) de lijfspreuk ‘meer rennen, meer beter’ uitdraagt aan iedereen die dat maar wil horen, Joel. Welkom bij het team!

De acht starters in het veld waren Joel, Aart, Lisette en Anouk in de aanval en Jordi, LT, Renee en Dorien in de verdediging. DES bracht naast de ervaring ook wat lengte met zich mee, waar 5 het lang lastig mee bleek te krijgen.

DES wist veel rebounds te pakken en wist daarmee het initiatief in de eerste helft bij zich te houden. Het ontbrak aan energie bij VEO, slapjes en matig korfbal is tegen de nummer 2 uit de competitie niet genoeg.  Dat werd ook gereflecteerd door de ruststand, 6 – 9. Tot zover de verslaggeving van de 1e helft.

De rust heeft VEO wel doen realiseren wat er op het spel stond, er moest iets gaan gebeuren om een belangrijke stap te doen naar het kampioenschap en promotie veilig te stellen. Coach Van Dam probeerde de mentale scherpte terug te brengen en merkte een aantal noodzakelijke tactische aanpassingen op.

Het begin van de tweede helft was echter weer voor DES, 6-10. Voor het eerst een verschil van 4. Ondanks verwoede pogingen van VEO om dichterbij te komen, is het met nog 21 minuten te gaan 8-12. Een Voorburgse wissel zorgde voor nieuwe energie, wat zich ook duidelijk manifesteerde op de tribune en op het scorebord (10-12). Het publiek dat inmiddels de tribune verkoos boven de kantine bracht een hoop support en energie mee. Maar het bracht DES niet van haar stuk, de ploeg uit Delft toonde veerkracht en hield het verschil tot 10 minuten voor tijd op drie, 11-14.

Op dat moment ging VEO een versnelling hoger spelen en wist de achterstand weg te werken, 14-14. DES weet nog tweemaal op voorsprong te komen, maar bij 16-16 en minder dan 2 minuten te spelen is het nieuweling, Joel, die een fraai doelpunt weet te maken, 17-16. Versterkt door deze ‘boost’ in zijn zelfvertrouwen, schiet dezelfde man een aanval later zonder rebound (!) de 18-16 binnen. Game. Over.

De promotie is binnen. Coach en wissels, bedankt!  Zonder jullie hadden we het niet gered. Op naar volgende week, Meervogels 5, voor het kampioenschap. De ploeg die zo sterk begon is inmiddels de dark-horse voor de 2e positie op de ranglijst, maar met wedstrijden tegen VEO, DES & Valto in het verschiet(respectievelijk nummer 1,2 & 3 op de ranglijst) kan het nog.

Volgende thuiswedstrijd is de week daarop, tegen ODO 4. Waarbij DES enige ervaring in huis heeft, heeft ODO dat nog meer, de zelfbenoemde ‘krassche knarren’ hebben decennia aan ervaringen, zowel in het veld als in de 3e helft. Deze ontmoeting mag u niet missen, 17 februari, 20:25, Essesteijn.

LT

Jouw wedstrijdverslag ook hier? stuur naar Luuk@neureka.nl