Wat is een Kudelstaart?

Hoe prettig is het om op een grijze zaterdagochtend met 4 jonge dames naar Kudelstaart te rijden voor een wedstrijd tegen VZOD, voor de kenners onder ons, Vooruitgang Zij Ons Doel! Ik kan u vertellen, dat is heel prettig!

Kudelstaart, VZOD zegt u? Jawel ook in Kudelstaart wordt gekorfbald. Iedere ouder die de sporthal betrad moest bekennen dat ze deze locatie, noch uit een eigen grijs korfbalverleden, noch als rijdende ouder, ooit eerder hadden bezocht. Terechte vraag gesteld door Coen, de vader van Luuk, is natuurlijk: Wat is een Kudelstaart? Suggestie, gezien het landschap als een kudde koeien, bleek onjuist. Google wist ons te melden dat een Kudelstaart een “uitloper of hoek van laaggelegen land is”. Dat is informatie waar je nog eens wat aan hebt buiten het feit dat Kudelstaart 9217 inwoners heeft en bekende (ex-)inwoners zoals Andre van Duin (vakantiehuis), Bob de Jong (schaatser) en Xander de Buisonjé (zanger).

Even terug naar de rit naar Kudelstaart. De A1, dat merk je dan toch aan de dames, is “serious business”. Geen geklets over make-up, popidolen, feestjes, drank of jongens maar gewoon geconcentreerde voorbereiding op de wedstrijd. Dat is wat een fanatieke ouder graag hoort. Uitblokken, paalpositie, cross pass, voorverdedigen, ballijnen, “in de punt”, jawel het trainersduo Roelof en Marco weten hoe ze het aan moeten pakken, petje af. En mocht er dan toch nog iets over iemand van het andere geslacht gemeld worden, dan gebeurde dat fluisterend en ja,….. “daten met krukken dat werkt toch niet”……… Deze laatste kwam wat stigmatiserend over ten opzichte van mogelijk wat minder fraai uitgevoerde exemplaren van het mannelijk geslacht (zeg maar losers) totdat ik besefte dat Merle tijdelijk in het bezit is van een paar krukken.

Dan de wedstrijd. Zoals dat tegenwoordig gemeengoed is, stond ook in Kudelstaart, de strijdmuziek op meer dan voldoende volume zodat een ieder doof getetterd de wedstrijd in ging. Het zal u niet verbazen, Pepijn in vorm scoort, springt en vliegt. Luuk, snel, koel, gooit gewoon netjes de balletjes erin. Sanne knokt, zwoegt en bleek als “kleinste” de “grootste” te zijn. Nathalie, onverslaanbaar onder de korf. Ivo, knokker en afmaker en lijkt in dat kader op Daniek, ingespeeld op elkaar mooie passes en scorend vermogen. Emma, stevig knokkend en jawel ook de doorloop erin. Anique, stabiel verdedigend en op het juiste moment insnijdend voor de mannen. De A1 heeft wel eens mindere wedstrijden maar vandaag was genieten van het samenspel, elkaar kansen gunnen en terecht winnen. Als er nog iets meer van de kansen in waren gegaan dan was de overwinning nog veel ruimer geweest. Een ruststand van 8-11 en een eindstand van 16-26 in het voordeel van VEO zegt voldoende waarbij invallers Frank en Marciano ook nog hun steentje bijgedragen hebben.

U zult begrijpen, de terugweg was nog prettiger dan de heenreis. Complimenten over en weer in de auto, welgemeende adviezen, trainingstips en voedseladvies om volgende week weer zo’n fraai resultaat neer te kunnen zetten en in het middelpunt Sanne! Ja Sanne. Hoger vlieger dan Pepijn, harder sprinten dan Luuk en nog meer doorzettingsvermogen dan Maarten van der Weijden (u weet wel de Elfstedentocht-zwemmer). En dat alles op een bordje pasta………….

What happens in de auto van Kudelstaart naar Voorburg, stays in de auto van Kudelstaart naar Voorburg.