VEO verdient meer in Zoetermeer

In een wedstrijd die eigenlijk geen verliezer verdiende, trok VEO afgelopen zaterdag tegen De Meervogels uiteindelijk toch aan het kortste einde. Het keurkorps van VEO moest in de slotminuut met 21-20 de zege aan de thuisclub laten.

VEO startte de wedstrijd in Zoetermeer dramatisch. Reeds na 5 minuten had coach Johan van Barneveld zijn eerste time out nodig en dat was begrijpelijk, want het scorebord liet op dat moment al 4-0 zien. Dat leek te helpen, want Robin Fuchs schoot snel daarna de eerste VEO treffer binnen. Maar de opleving was van korte duur toen De Meervogels verder uit liep naar 6-1 in een fase waarin VEO ook nog eens een strafworp miste.

Maar daarna was bij de thuisclub de koek ook wel een beetje op. De Meervogels schoot niet meer zo zuiver als in de openingsfase en de aanvallen werden ook slordiger. Het duurde echter even voordat VEO daarvan profiteerde, want ook daar liep het niet soepel. Er kwamen kansen, maar de afronding liet te wensen over, zowel in de schoten als in de kansen die er kwamen onder de korf.

Maar omdat De Meervogels stil viel kon VEO toch weer op krabbelen. Roy van der Kroft scoorde met 1 handje en dat was kennelijk een soort signaal waar de ploeg op zat te wachten. Zoetermeer scoorde nog wel een keer met een (betwiste) strafworp, maar daarna was het Voorburg wat de klok sloeg en werd de 7-3 achterstand nog voor rust weg gewerkt. Via 7-7 kwam de rust bij 8-8.

De tweede helft gaf een heel ander beeld te zien, namelijk dat van 2 teams die allebei wel raad wisten met de geboden kansen. Waarbij ze elkaar geen duimbreed toegaven. Er zou in de 2e helft 25 keer gescoord worden, maar geen enkele keer kwam een van de teams op een grotere voorsprong dan een enkele goal.  Zeker in het eerste deel van de 2e helft vielen de doelpunten in een hoog tempo. Na nog geen kwartier spelen was de ruststand verdubbeld tot 16-16, een gemiddelde van meer dan 1 goal per minuut ! Vanaf 12-13 tot aan 18-18 verliep de score ook precies om en om met VEO als degene die de voorsprong nam en De Meervogels die de achterstand 6 keer op rij keurig weer ongedaan maakte. Bij 19-18 kwam de thuisclub voor het eerst sinds lange tijd weer op voorsprong, maar toen zaten we al in de slotfase. Een time out en een wissel van de ene Robin voor de andere was goed getimed, want Robin van den Bosch zorgde met zijn eerste schot voor 19-19.  Toen De Meervogels op 20-19 kwam en mochten aanleggen vanaf de stip leek de wedstrijd echter beslist, maar de stip werd gemist en VEO leefde nog. En leek een meer dan verdiend punt in de wacht te slepen toen Daan de Groot met nog minder dan een minuut te spelen  de gelijkmaker binnen schoot.

Het mocht niet zo zijn…. In hun laatste aanval scoorde De Meervogels van ver de 21-20 binnen en toen de laatste VEO aanval na een plaats fout niet meer tot een schot kwam was dat het einde van de wedstrijd.

Net als vorige week dus geen punten voor VEO, maar wel een heel ander gevoel. Vriend en vijand waren het er over eens dat deze week een punt tegen de titelkandidaat meer dan verdiend zou zijn geweest. Die punten moeten er dan volgende week maar komen als Pernix op bezoek komt op Westvliet.

Geschreven door Jeroen Breeschoten