VEO pas laat langs Fluks

In de eerste wedstrijd in 2014 had koploper VEO lange tijd moeite met het Noordwijkse Fluks, maar in het laatste deel van de wedstrijd slaagden de Voorburgers er toch in om afstand te nemen en werd de wedstrijd afgesloten met een 17-11 overwinning.

In zo’n eerste wedstrijd van het jaar is het altijd weer zaak om te kijken welk team het best de winterstop rond Kerst heeft overleefd. En ook voor VEO was het zaak om de draad weer op te pakken na de fraaie reeks waarmee 2013 was besloten.

In de wedstrijd tegen Fluks kon coach Jelle den Dekker nog steeds niet beschikken over de geblesseerde David Nanusevski. Sander Jongenburger verving hem. Verder was het team compleet.

In de beginfase van de wedstrijd was aan beide kanten te zien dat het even wennen was. Er werd rommelig gespeeld met veel onnodige fouten en weinig rebounds, waardoor het spel heen en weer golfde. Er veel kansen kwamen er zo niet en bovendien werden die slecht benut. VEO leek iets beter te spelen, maar Fluks ging efficiënter met de kansen om nam een 1-3 voorsprong.

Vanaf dat moment ging VEO wel mee scoren, zonder nu echt een stempel op de wedstrijd te kunnen drukken. Bij 5-5 was de stand weer gelijk en ging het ook gelijk op naar de pauze. Op dat moment stond VEO met 8-7 een enkele punt voor. Een voorsprong die in de 2e helft maar heel even stand hield, omdat Flukst meteen weer op gelijke hoogte kwam.

Nog steeds zonder overtuigend beter te zijn, kwam VEO nu wel beter in zijn spel. De aanvallen duurden langer en kansen werden benut, terwijl Fluks met name met dat laatste wat meer moeite begon te krijgen. Bij 11-8 kwam de thuisclub voor het eerst een beetje los van Fluks, maar Fluks bleef tegenstand bieden. Pas in het laatste kwart van de wedstrijd kon VEO verder uitlopen. Toen de voorsprong bij 13-9 voor het eerst de 4 goals bereikte zakte de tegenstand van Fluks weg.

VEO kreeg het iets gemakkelijker en profiteerde door de stand naar 16-9 te tillen. Fluks herpakte zich nog ven en kwam terug tot 16-11, maar het laatste woord kwam van de thuisploeg die vanaf de stip voor een 17-11 eindstand zorgde.

Topscorer van de avond was Michiel Kimmel met 6 goals, maar daarnaast deelden velen in de score: Robin van den Bosch (3), Judith Vellekoop (2) en Remy Hartgens (2) deden dat meerdere keren, terwijl Sanne Cramer, Dagmar Rosenbrand, Sander Jongenburger en Jesper Verschoor elk 1 maal doel troffen.

VEO blijft koploper met 4 punten voorsprong op DVS’69 dat nog een extra wedstrijd te gaan heeft. Volgende week speelt VEO uit tegen Velocitas, terwijl de week daarna DVS’69 op bezoek komt in Voorburg.