VEO kampioen en terug in de eerste klasse

De wedstrijd tegen DSO was misschien niet maatgevend, maar duidelijk is wel dat VEO de terechte kampioen is geworden in de tweede klasse E dit seizoen. Eén nederlaag werd er slechts geleden en de 15-9 overwinning van zaterdag was meer dan genoeg om het kampioensfeest te starten.

Eigenlijk was de wedstrijd VEO-DSO voor de titel niet eens meer van belang. Concurrent DVS’69 had namelijk kort voor de wedstrijd al verloren en daarmee was het kampioenschap voor VEO al binnen. Coach Jelle den Dekker koos er echter voor om deze wetenschap niet te delen en er zo een echte kampioenswedstrijd van te maken. En dat werd het ook. Want met volle tribunes in Essesteijn speelden de zenuwen aanvankelijk een grotere rol dan de korfbalkwaliteiten. Lange tijd werd er niet gescoord, ondanks het feit dat VEO een groot overwicht had en de kansen zich aaneen regen. Pas in de 10e minuut viel de eerste goal uit een strafworp van aanvoerder Michiel Kimmel, niet veel later gevolgd door een treffer van Remi Hartgers. Hartgers zou met 3 goals de topscorer van de wedstrijd worden.

Maar DSO voelde in deze periode dat er door de druk bij VEO misschien wel iets te halen viel in Voorburg en de gasten uit Klundert kwamen terug in de wedstrijd. Met 3 goals op rij nam DSO een 2-3 voorsprong. Maar daar bleef het bij en de ploeg zou tot de rust niet meer scoren. VEO nam het heft weer in handen en scoorde op zijn beurt nu 5 goals ging met een gerust stellende voorsprong van 7-3 rusten.

Na de rust vielen in eerste instantie in korte tijd 4 goals, keurig verdeeld over beide partijen. Maar bij 9-5 stokte het weer een tijdje. Toe er weer gescoord werd kon DSO tot 11-8 het gat op 3 punten houden, maar toen VEO daarna 3 keer scoorde was de wedstrijd wel beslist. Coach den Dekker gebruikte de resterende minuten om zijn reserves mee te laten delen in deze kampioenswedstrijd. Meest opvallend was daarbij de invalbeurt van David Nanusevski, die na een langdurige blessure de laatste minuut mee mocht doen en begon met het benutten van een strafworp.

Na het eindsignaal bij 15-9 brak het feest los en kon voorzitter Jan Jaap van Leusden het team, de reserves en de begeleiders de bloemen en een speciaal kampioensshirt overhandigen.