(Tante) Ans Verschoor overleden

Ons bereikte het droevige nieuws dat Ans Verschoor afgelopen woensdag, 10 augustus 2022, is overleden.

Ans is haar korfbal carrière begonnen op HSV. Maar al snel ontmoete ze Dirk Jan Verschoor en laat hij nu net een aantal familie leden op VEO hebben die op zoek waren naar nieuwe leden. Eén en één is twee. Ans ging de liefde achterna en is nooit meer bij VEO weggegaan (ook niet bij Dirk Jan trouwens). Naast zelf korfballen was Ans ook heel snel actief om de vereniging te laten groeien met groot succes.

Het korfbalterrein aan het Veurselaantje werd te klein en er werd een bouwcommissie opgestart om fondsen te gaan werven voor een nieuw accommodatie. Boterletters bakken en verkopen, Oud papier inzamelen, een Bazaar organiseren, Toneelstukken opvoeren, Babysitten,  Kienavonden, Klusjesdagen, VEO glazen en balpennen verkopen. Alles werd uit de kast gehaald met als resultaat dat Ans als trotse voorzitter van de bouwcommissie het nieuwe clubhuis kon openen op het gloednieuwe sportcomplex aan de Westvlietweg.

Zelf viel ik gelijk met mijn neus in de boter. Naast de bouwcommissie zag Ans ook nog kans om schoolkorfbal toernooien te organiseren waardoor ik als jochie van 10 jaar direct op het nieuwe complex kon beginnen en daar was, voor mij toen nog, Tante  Ans (al) weer. “Duimen achter de bal bij het vangen”. Ik weet niet hoe vaak ik dat heb gehoord maar dat schijnen de beginselen van het korfballen te zijn en je kan het maar beter gelijk goed leren. Dit was mijn eerste kennismaking met Ans en wat ik toen nog niet wist was dat er nog vele gezamenlijke activiteiten zouden volgen. Het nieuwe clubhuis was een feit maar Ans leefde inmiddels voor VEO en pakte de ene na de andere taak op. Organisatie VEO hemelvaartstoernooien, Commissie korfbal leiders, kledingcommissie, Recreanten groep, Avond4daagse commissie, Jeugdcommissie. En daar kwamen we elkaar voor het eerst weer echt tegen.

Het jochie was inmiddels wat ouder geworden en het werd tijd dat die ook hij zijn handen uit de mouwen ging steken. We hebben binnen de Jeugdcommissie jarenlang veel plezier gehad met als hoogtepunt de jaarlijkse jeugdkampen en de macaroni van Ans.

Het bleef echter niet alleen bij VEO. Ans sloeg haar vleugels ook uit naar de korfbalbond en zo kon VEO er trots op zijn dat een van de VEO-leden deel uit maakte van de jeugdcommissie van de afdeling Rijndelfland. Uiteraard weerhield dit haar niet om ook binnen VEO volop door te gaan en de ene functie volgde de andere functie op. Gelukkig bleef dit allemaal niet onopgemerkt en werd zij voor haar tomeloze inzet eerst erelid van VEO en kreeg zij later zelfs een lintje.

Ans voelde zich als een vis in het water op VEO en dat straalde ze ook uit. Ze kende iedereen en iedereen kende haar. Daar zorgde ze ook zelf voor door zoveel mogelijk overal bij te zijn. Het is niet meer te tellen hoeveel VEO selecties en verschillende trainers zij heeft zien komen en zien gaan maar ze kende ze allemaal. Een trouwe supporter van 1950 tot 2022.

“VEO heeft mij een zeer gelukkige jeugd en oudere dag gegeven” was één van Ans haar uitspraken. Dat geldt ook voor mij en voor vele anderen, met Ans als voorbeeld.

Gerard

Klik hier voor de rouwkaart: https://temp.veokorfbal.nl/wp-content/uploads/2022/08/Verschoor.pdf