Rookvrij korfballen – oproep bestuur om mee te praten

Het kan niemand ontgaan zijn dat roken en de schadelijke effecten daarvan volop in het nieuws zijn. Ook het KNKV besteedt hier aandacht aan:
”Het KNKV wil zoveel mogelijk mensen laten genieten van korfbal. Want korfbal is goed voor je: het geeft je energie, je bent fitter en het verbetert je conditie. Een goede gezondheid helpt om een goede prestatie neer te zetten. Roken en korfbal passen niet bij elkaar, want roken en meeroken is schadelijk voor de gezondheid.
Kinderen brengen veel van hun vrije tijd door op de korfbalvereniging. Het is moeilijk voor kinderen om roken te weerstaan als anderen om hen heen roken, vooral als het om rolmodellen gaat. Denk aan korfballers tegen wie zij opkijken of aan trainers. Zien roken, doet roken. Hoe jonger iemand begint met roken, hoe erger de verslaving.”
Wij kunnen ons als bestuur helemaal vinden in deze woorden. Zoals op de afgelopen ALV aangekondigd willen wij samen met de leden onderzoeken wat dat precies voor onze vereniging betekent, te beginnen met de tweede helft van het veldseizoen.
Met een rookvrij korfbalterrein zouden wij bijvoorbeeld uitdragen dat niet-roken de norm is. Hierdoor wordt roken minder normaal en daarmee minder aantrekkelijk voor kinderen en wordt het schadelijke meeroken voorkomen. Daarnaast draag je met een rookvrije vereniging bij aan het realiseren van de Rookvrije Generatie. Een generatie kinderen die volledig rookvrij kan opgroeien.
Aan de andere kant kunnen wij ons voorstellen dat we daarmee voor onze rokende leden een stap te snel en te ver zouden zetten.
In de komende maanden zal Chris Boogert samen met zoveel mogelijk leden bekijken wat Rookvrij Korfballen vanaf het begin van het veldseizoen (eind maart 2018) voor ons betekent. Hij zal daarbij zoveel mogelijk het stappenplan Rookvrije Generatie volgen, zoals dat te vinden is op o.a. de site van het KNKV.
Wil je meepraten over dit belangrijke onderwerp? Schiet Chris dan de komende tijd eens aan of bel hem er eens over.
Wil je alleen je mening geven? Dat kan sowieso via veo.voorburg@knkv.net en via de inspraakronde die we begin 2018 organiseren.
Is het ook voor onze vereniging tijd voor rookvrij korfbal?
Hierbij de link naar deze en meer informatie op het KNKV: http://www.knkv.nl/knkv-corporate/accommodatie/rookvrij
Namens het bestuur,
Chris Boogert