De oprichter van onze vereniging en de naam VEO

Wel, er was tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1919) ene mijnheer Minkhorst die als reserve officier een atletiekcursus mocht volgen. Verschillende sporten passeerden de revue waaronder korfbal dat de sport van zijn hart werd. Na de mobilisatie werd hij aan een ULO-school in Voorburg benoemd en kwam hij op kamers bij familie Van der Heijden. De dochters Suze en Marie hoorden graag zijn verhalen over zijn diensttijd, de sport en z’n voorliefde voor korfbal.

Al snel vatten zij drietjes het plan op om leden te werven. Vader Van der Heijden zorgde voor een veld en deed zelfs twee korven en een bal cadeau. Daarmee was de start van onze vereniging een feit. Wanneer de eerste bal de lucht inging, is niet bekend maar najaar 1920 woonden twee afgevaardigden een vergadering in Delft bij waar het besluit werd genomen tot oprichting van een christelijke korfbalvereniging.
Zo werd 20 september 1920 een feit.

Vroege VEO leden samen met de vlag en de heer Minkhorst

De kleuren blauw en wit, embleem en vlag

De heer Minkhorst had aan z’n diensttijd nog een heerlijk shirt overgehouden. Tijdens de eerste korfbalwedstrijden droeg hij dit shirt, in de kleuren blauw en wit. Een voorbeeld dat door de medespelers stilzwijgend werd gevolgd.

Flip Verschoor Sr. was wel creatief van geest en hij nam de uitdaging met beide handen aan om een embleem voor VEO te ontwerpen. Het kwam er en het is er nog steeds.

Het clubblad en de website

Het zou nog heel wat jaren duren, mede om financiële redenen, eer het eerste verenigings krantje het licht ziet. Onder de naam ’V.E.O.-Nieuws’ verschijnt in November 1932 het eerste clubblad.

In augustus 1999 werd de eerste website over VEO op internet gezet, we behoorden tot de eerste van Nederland met een eigen website, vooral door het forum en de foto’s wisten veel mensen de site te vinden. In 2008 kwam er een nieuwe website deze zorgde ervoor dat het VEO krantje niet meer nodig was.