Hoe enthousiast kun je worden bij VEO A1?

De titel van dit wedstrijdverslag vraagt denk ik enige toelichting. VEO A1 is een team met ervaring, jeugd, snelheid en niet onbelangrijk gezelligheid. Daarbij een tweetal trainer-coaches, de ene kort en direct, de ander breedvoerig en gevoelsmens. De ideale ingrediënten voor een team om mooie prestaties neer te zetten. En daar ontbrak het tot op heden een beetje aan…………

Dat levert best wel een beetje chagrijn (moest ff de spelling checken) op. Er zit zoveel meer in maar er komt helaas vaak zo weinig uit. Tot op heden was er slechts 1 punt behaald tegen Phoenix A1. Vandaag stond KZ-Danaïden op het programma. Een klein beetje geschiedenis, KZ-Danaïden is een Leidse vereniging opgericht in 2010, ontstaan uit een fusie tussen KZ Leiden en de Danaïden. Daarbij was KZ Leiden zelf weer een fusievereniging voortgekomen uit Zuiderkwartier en Ons Eiland. De Danaïden, ken uw klassiekers uit de Griekse Mythologie (google, Wikipedia enz), zijn de 50 dochters van Danaos (best wel een prestatie) die verplicht worden om met hun 50 neven te trouwen. 49 vrouwen weigeren dit en vermoorden hun neef/toekomstige man maar 1 vrouw is verliefd en weigert haar neef/toekomstige man te vermoorden. Wat is Voorburg En Omstreken (VEO) dan toch heerlijk makkelijk om uit te leggen.

Dan het team van KZ-Danaïden. De A1 heeft de afgelopen jaren meerdere malen tegen KZ-Danaïden gespeeld. Die ï met 2 puntjes heeft tot inspiratie geleid. De namen Davy, Jeffrey en Lori fonetisch allen op een i eindigend, zijn bekend bij VEO. En ondanks dat Jeffrey inmiddels doorgestroomd is naar de senioren is KZ-Danaïden zeker een tegenstander in de categorie “angstgegner” waar zelden punten gehaald worden. KZ-Danaïden staat dan ook op de derde plaats waar VEO A1 ergens onderaan bungelt.

Het was regenachtig in Leiden en er was sprake van een westenwind. Ondanks deze omstandigheden wist KZ-Danaïden de thuisblijvers te voorzien van beelden van de wedstrijd. Het weer had denk ik zo zijn invloed op de score. Met nog 14 minuten op de klok en een 2-0 achterstand stond het publiek letterlijk op tijdens de time-out, om zoals het een echte Blue Tiger beaamt achter het team te gaan staan. Zo kwam er plots (om dat vervolgens nog eens te herhalen) een enthousiaste fan door het beeld heen rennen. Excuses voor de kwaliteit van de afbeelding (print screen van een rennende fan) maar de Blue Tiger was los. Wat voor effect had het gehad als deze fan als ware streaker het veld op was gerend? We zullen het waarschijnlijk nooit (willen) weten. Wat we echter wel weten is dat VEO na deze publieksactie ging scoren en ze met 3 tegen 3 de rust in gingen.

Geënthousiasmeerd door het publiek pakte VEO de draad op na de rust. De voorsprong werd uitgebouwd en op zo’n 3-eenhandig genomen maar ook gemiste doorloopballen na, zonde toch probeer het eens met twee handen, werd er hard gewerkt om de eerste overwinning dit seizoen te behalen. En jawel, aan het eind van de wedstrijd stond er een 9-11 op het scorebord. Als ware kampioenen werd het publiek vervolgens door de A1 bedankt!

Dank voor deze overwinning, dank voor de B1-invallers en reserves en dank KZ-Danaïden voor de livestream!

door Dick van der Stelt