Het favoriete team van.. Julia Schoenmaker

Na het succes van de rubriek van Korfbal.nl gaan we vrolijk verder op de site van VEO. In ´Het Favoriete Team Van´ stellen (oud)spelers van VEO hun beste team op. Met welke spelers hebben zij mooie momenten gehad? Of welke spelers zijn echt van grote klasse? Deze editie vragen wij (oud) selectie speelster van KV TOP en tegenwoordig sterspeler van VEO 4 Julia Schoenmaker om haar team op papier te zetten.

Dit zijn de 8:

Wouter Jansen

Met Wouter heb ik één jaar in VEO 1 gespeeld, waarna wij beiden vertrokken naar TOP. In de eerste periode dat we in Sassenheim speelden, mocht ik zijn taxi chauffeur zijn, dus we hebben vele uurtjes samen muziek geluisterd. Zowel bij VEO als bij TOP wilden alle spelers het liefst bij Wouter in het vak staan. Niet alleen omdat hij heerst onder de korf, maar ook omdat Wout altijd zo optimistisch, vriendelijk en enthousiast weet te blijven. Zo vriendelijk dat hij bij TOP door Hans Heemskerk ook wel ‘de ideale schoonzoon’ werd genoemd…

Nick Pikaar (KV TOP)

Nick Pikaar is wat mij betreft qua spel één van de leukste Korfbal League spelers om naar te kijken. Pikaar is in staat om puur op intuïtie te spelen, waardoor hij erg verrassend is in zijn aanvallende bewegingen. Spektakel gegarandeerd! Daarnaast heeft hij een behoorlijk goed gevoel voor humor, waarmee Pikaar een belangrijke sfeermaker was in de groep, in de jaren dat ik bij TOP speelde.

Roelof Taal

Toen ik in VEO 1 kwam, stond ik in een vak met Roelof, Arnoud Kok en Ellen. Dat jaar (zaalseizoen 2007-2008) werden we kampioen! Roelof is een snelle aanvaller met een ontzettend zuiver schot, maar is ook heel goed in staat om een ander uit te spelen. Inmiddels trainen Roelof en ik nu af en toe weer samen op de woensdagavond (VEO 3 & VEO 4), wat wel naar meer smaakt!

Mick Snel (KV TOP):

Mick is bij TOP komen spelen toen hij nog heel jong was (17). Hij kwam in TOP 1 te spelen, naast Wim Scholtmeijer. In die tijd speelde Mick als aanvaller. Inmiddels heeft Mick zich ontwikkeld tot een allround speler die zijn functie (aanvaller of rebounder) aanpast aan het vak en de tegenstander. Tevens heeft hij zich ontwikkeld tot spelverdeler. Mick is een hele succesvolle korfballer geworden, wat hij naast zijn talent ook zeker te danken heeft aan zijn enorme trainingsinzet.

Ellen van Heusden

Toen ik op mijn 17e in VEO 1 kwam, kwam ik naast de ervaren Ellen te staan. Een fijnere medespeelster kan je je als jonge aanvalster niet wensen. Ellen bleef altijd rustig en nam de tijd dingen uit te leggen. Ellen was altijd in staat om zichzelf weg te cijferen en in dienst van het vak te spelen. En die rol was belangrijk in ons vak met 3 aanvallers (Roelof Taal, Arnoud Kok, Ellen en ik). Tegelijkertijd pikte zij ook altijd haar eigen doelpuntjes mee.

Celeste Split (KV TOP)

Ik vind Celeste al jaren by far de beste dame uit de League. In aanvallend opzicht speelt Celeste al jaren heel stabiel en steekt zij boven alle andere dames uit. Dat is Celeste van harte gegund, omdat ze er keihard voor traint. Ik kende Celeste al voor mijn TOP-tijd, we speelden vroeger samen in het districtsteam NoordWest; Celeste een fijne teamgenoot!

Sylvia Jongenburger

Sylvia kies ik in mijn favoriete team omdat ik Syl in de jeugd training heb gegeven. Ik denk dat het in de D was, de succesvolle lichting met naast Syl nog Pieter Redelijkheid en Robin Fuchs. Ik mocht die kids op één been leren schieten, jullie kunnen zien wat daarvan terecht is gekomen, haha… Syl kan wat nonchalant overkomen in haar spel, maar is natuurlijk een doelpuntenmachine mét spelinzicht!

Marjolein Kroon (LDODK)

Marjolein is naar mijn mening de sterkste allround speelster van de League. Doelpunten maken, anderen ondersteunen én verdedigen kan Marjolein op hoog niveau. Ook met haar heb ik vroeger in NoordWest gespeeld.

Coach-trio:

In chronologische volgorde mijn favoriete coaches. In de jeugd was Ruud Vellekoop een belangrijke coach voor mij, ik noemde hem gekscherend ook wel mijn ‘VEO-vader’. Met Ruud reden we het hele land door om korfbalwedstrijden te kijken; we waren altijd onder de indruk van alle vrienden/kennissen die Ruud bij de andere verenigingen had. Als coach was Ruud altijd heel fanatiek: wedstrijden werden gefilmd en geanalyseerd en aan het eind van het seizoen kregen we een heus korfbalrapport. Toen ik in de A1 speelde, mocht ik vaak reserve staan bij VEO 1 en 2, die onder andere onder leiding stonden van Aad van Rijthoven. Aad gaf ons vanuit de junioren vaak de mogelijkheid om in te vallen. Soms werd hij een beetje gek van ons; hij heeft Tosca en mij eens laten warm lopen omdat we liedjes van Jan Smit zongen op de reservebank. Dat Aad in 2008 trainer/coach werd bij TOP 2 is één van de redenen geweest voor mijn overstap naar Sassenheim. Na een korfbal break van 4 jaar ben ik nu weer terug op het oude nest, bij mijn zus Elise, in VEO 4. De coach van dit sterren ensemble is de enige echte Daan de Groot. Daan is super fanatiek en neemt zijn taak serieus. En ik kan jullie vertellen: geen Korfbal League coach kan tippen aan de PowerPoints van Daan!