De Jubileum Gong 1955

Ergens in ons jubileumjaar is het de bedoeling een VEO-100jaar boek uit te brengen. Goede gelegenheid het VEO archief in te duiken. De speciale jubileum uitgaven van ons clubblad zijn bij ons 100jarig bestaan leuk om te bekijken.

Tot 1970 had ons clubblad de naam “De VEO Gong” vanaf 1971 “Uit de VEO Korf”. De Gong verscheen maandelijks later kwam “Uit de VEO Korf” als weekblad uit. Weer later werd dit aangevuld met een VEO korf maandblad.

De jubileumgong van 1955 is 36 pagina’s dik en brengt heel veel geschiedenis en is voorzien van vele tekeningetjes. Net als 5 jaar daarvoor stukken van redactie en gastschrijvers. VEO is 35 jaar en o.a. Oud-voorzitter Anthon Vos en voorzitter Henk Evers memoreren dat er mooie en moeilijke tijden waren. Waar liquideren van de vereniging zelfs overwogen maar toch met kracht van de hand werd gewezen. Tevens lezen we over alle omzwervingen qua velden door Voorburg in die jaren. In 1933, tegenvallend resultaten met degradatie naar de overgangsklasse, in 1938 voetballend tegen DEVJO wordt het 3-3! Verhalen ook van de oorlogsjaren maar in 1946 is VEO weer met 3 twaalftallen present. Teruglopend ledental en daarop volgende wervingsacties tot aan een bloeiperiode die tot 1955 op ons 35ste levensjaar met dan 100 leden voortduurt. Mooi ook om te lezen over de luxe van de aanleg van waterleiding en toiletten in de toenmalige kleedkamers.

De redactie van de VEO Gong memoreert over de 23 jaren “VEO Gong” uitgaven die VEO er dat moment op heeft zitten. Beschrijving van de feestavond en de stukken die daarover in de krant verschenen. Kortom veel leesplezier met het lezen van “Jubileum Gong 1955”

Of lees hier de Jubileum gong 1955

Chris Verschoor