De Jubileum Gong 1950

Ergens in ons jubileumjaar is het de bedoeling een VEO-100jaar boek uit te brengen. Goede gelegenheid het uitgebreide VEO archief van Tante Ans (eretitel) eens na te speuren. Daar kwamen ook de VEO jubileum uitgaven te voorschijn die verschenen in de diverse jubileumjaren. Deze speciale uitgaven van ons clubblad, dat vanaf 1932 verscheen en in de jaren zeer belangrijk was in de communicatie, zijn bij ons 100jarig bestaan leuk om eens te bekijken.

Tot 1970 had ons clubblad de naam “De VEO Gong” vanaf 1971 “Uit de VEO Korf”. De Gong verscheen maandelijks wat o.a. voor wedstrijdsecretaris wat onhandig werd en kwam “Uit de VEO Korf” als weekblad uit. Later werd dit aangevuld met een VEO korf maandblad.

De jubileumgong van 1950 geeft net als die van 1940, die eerder op de website verscheen, een aardig tijdsbeeld. VEO was pas sinds 1947 weer op stoom gekomen na de oorlog. Er zijn weer ingezonden stukken in te vinden van leden en niet leden. Er wordt een feestavond aangekondigd die gehouden gaat worden in “Forum” Voorburg. De luxe van een eigen clubhuis zou nog zeker 20 jaar op zich laten wachten. Op deze feestavond is een toneelstuk opgevoerd, een traditie die binnen VEO nog jaren aanhoudt, toneelstukken opvoeren.

Vos senior schrijft dat hij het zonder lid te zijn zoals zijn kinderen het erg naar zijn zin heeft op VEO. Mijn oud tante Bep memoreert de afgelopen 10 jaar vanaf haar bijdrage in de 1940 jubileumgong. In de alinea “als de muren van ons huis konden spreken” blijkt er heel wat VEO gebeuren in huize Verschoor te zijn geweest. Bondsvoorzitter Kuilman komt aan het woord en in meer dan één bijdrage komt de VOPS ter sprake. Dit was een onderling toernooi van de verenigingen VEO, ODI, Pernix en Snel met als hoofdprijs de “VOPS wimpel”

Of lees hier de ‘Jubileum Gong 1950’

Veel plezier met het lezen van “Jubileum Gong 1950”
Chris Verschoor