De Jubileum Gong 1940

Ergens in ons jubileumjaar is het de bedoeling een VEO-100jaar boek uit te brengen. Goede gelegenheid het uitgebreide VEO archief van Tante Ans (eretitel) eens na te speuren. Daar kwamen ook de VEO jubileum uitgaven te voorschijn die verschenen in de diverse jubileumjaren. Deze speciale uitgaven van ons clubblad, dat vanaf 1932 verscheen en in de jaren zeer belangrijk was in de communicatie, zijn bij ons 100jarig bestaan leuk om eens te bekijken.

Tot 1970 had ons clubblad de naam “De VEO Gong” vanaf 1971 “Uit de VEO Korf”. De Gong verscheen maandelijks wat o.a. voor wedstrijdsecretaris wat onhandig werd en kwam “Uit de VEO Korf” als weekblad uit. Later werd dit aangevuld met een VEO korf maandblad.

Bij jubilea verscheen er een speciale uitgave. Beginnen we hier met de oudste die in het archief aanwezig is. Die van VEO 20 jaar uit 1940. Men schreef groote, hooren en zoo nog met twee o’s. Uiteraard een lastige periode waarin toch nog tot medio 1941 wedstrijden gepeeld werden en de VEO gong verscheen. Bijdragen staan er in van diverse bondsbonzen uit de toenmalige CKB. Hier lezen we ook dat de “glorietijd” van VEO op dat moment achter ons ligt, zowel qua spelpeil (gezakt naar 2 e klasse), als ledental. Van diverse schrijvers krijg Bep Verschoor lof en zijzelf beweegt
haar vader Dick Verschoor een bijdrage te schrijven omdat zij haar geëmigreerde broers in Oost en West het vanwege de afstand niet kan vragen. In een eigen stuk bekend ze in VEO vastgeroest te zitten, dat komt sommigen van ons bekend voor 🙂 . Helaas speelt ze zelf niet meer door een onwillige knie, blijkt dat toch een familiekwaaltje te zijn!

Enkele (oud) VEO leden komen aan het woord. Men haalt de plaatsen aan waar VEO begon, spelend op het Westeinde (daar waar later huize Heeswijk stond). Later aan de PM laan op Opa’s veldje en bijeenkomend in het stations koffiehuis aan de Herenstraat. Kampioenschappen in 1927,28 en 29. Een kampioenswimpel zit ook in het archief en zal samen met andere historische zaken nog in het clubhuis te zien gaan worden.

Of lees hier de ‘Jubileum Gong 1940’

Veel plezier met het lezen van “Jubileum Gong 1940”
Chris Verschoor