De Balans van VEO C1

Na een toernooi, 6 competitiewedstrijden en een onderlinge wedstrijd tegen de B2 is het tijd om de balans op te maken voor de C1.

Er kan met gemak gesproken worden van een opmerkelijke start van het seizoen. Met 0 (nul) punten in de competitie en een doelsaldo van 15 doelpunten voor en 112 tegen spreekt de balans met -97 zwaar in het nadeel van deze strijders.

Maar dat is scorebordjournalistiek. En als trainer/coach is dat weinig relevant. Want er spreekt zoveel in het voordeel van de C1 dat niet in score(s) (tegen grotere en oudere korfballers) tot uiting komt, dat ik met een zeer positief gevoel kijk naar de aankomende (zaal) periode.

Laat ik om te beginnen de laatste wedstrijd tegen Fortuna kort verslaan.

Terwijl de eerste wedstrijd in september nog met zeer ruime cijfers werd verloren (1-26) was het gevoel van revanche wel degelijk aanwezig. De spelers van Fortuna hadden het onderling over ‘de 30 halen’ maar al snel werd duidelijk dat dat vandaag niet ging gebeuren. Sterker nog; de 10 werd door Fortuna niet eens gehaald en dat was voor het grootste deel aan ons te wijten. De verbetering in de verdediging zit m duidelijk in het 1:1 verdedigen. Het lukt ons steeds beter om met spanning op de benen de tegenstander (dicht) te volgen en klaar te zijn voor een eventuele doorloopbal. En ik denk dat we het talent hebben om nóg dichter te volgen, zodat de kansen achter de korf ook beter verhinderd kunnen worden!

Aanvallend kregen we meer kansen dan in de vorige wedstrijden bij elkaar, maar die gingen er jammerlijk genoeg allemaal niet in. Terwijl een prachtig afstandsschot van Annabel (en daar kan zij er nog veel meer van maken) er heerlijk invalt na een lange aanval met meerdere (schot)kansen.

En zo stond er een 9-1 eindstand op het scorebord. Ja, Fortuna had er een paar meer kunnen scoren. En ja, VEO C1 had er meer kunnen scoren. Maar wát was ik trots om te zien dat de dingen waar we zo hard op trainen beter en beter gaan. Dat het geloof in eigen kunnen steeds meer terugkomt. Dat het plezier in korfbal steeds duidelijker zichtbaar is. Hoe leuk is het om coach te zijn van een team met zo veel talent en zo veel inzet? Ik ging ondanks de nederlaag met een tevreden gevoel naar huis.

Als toetje van dit najaar speelden we nog een onderlinge wedstrijd tegen de B2. Afgelopen woensdag, precies tussen de buien door en met een erg sterke scheidsrechter (dank Edwin), konden we de B2 heel goed bijbenen. Er werd weer sterk verdedigd en de aanvallen waren veelzijdig en met legio kansen. Dat er aan het einde van de wedstrijd een minimale achterstand op het scorebord stond doet weinig af aan de stijgende lijn, die elke week steiler lijkt worden!

Kan er dan niets beter? Jazeker wel!

Er kan nog veel meer geschoten worden en dat zal vooral betekenen dat alle C1-ers moeten beseffen dat als zij een bal ontvangen ze eerst naar hun eigen (schot) kans moeten kijken voordat de bal doorgegooid wordt.

Ook het opbrengen van de bal naar de aanval kan (lees: moet) nog beter. Elke bal die daarin verloren gaat is bijna direct een kans voor de tegenstander, maar sowieso minder kans(en) voor ons in de aanval en dat is écht zonde.

Wil je ook eens zien hoe onze C1 korfbalt? Kom een wedstrijd kijken in de zaal. Vanaf 23 november start de zaalcompetitie en is iedereen uiteraard van harte welkom!

Arnoud

Geplaatst