Belangrijke winst voor VEO tegen Die Haghe

Zaterdag 6 oktober stond de belangrijke confrontatie met Die Haghe op het programma. Winst was voor de ploeg van Johan van Barneveld belangrijk om los te komen van de onderste 2 plaatsen in de competitie. Er was een ruime schare VEO publiek naar het sportpark in het haagse Leyenburg gekomen, die voorafgaand VEO 2 in een hectische slotfase met één punt verschil zagen verliezen van de reserves van Die Haghe.

Gezien de voorgaande uitslagen van Die Haghe en VEO waren de Voorburgers wel de favoriet, maar het moest natuurlijk nog wel op het veld worden waargemaakt. De Voorburgers begonnen de wedstrijd niet met hun basis 8. Christiaan Enderink en Jeanne Jongenburger ontbraken in de basis en werden vervangen door Robin van de Bosch en Marije Scheffers.

Coach Johan van Barneveld instrueerde de spelers vlak voor de wedstrijd nog om de tegenstander direct bij de keel te grijpen en te knallen, maar de beginfase van de wedstrijd liet een ander beeld zien. Hoewel VEO het betere van het spel liet zien en langere aanvallen op het kunstgras neerzette ontbrak het aan de afwerking. Het duurde uiteindelijk tot de 9e minuut voor de brilstand van het (enigszins haperende) scorebord verdween. En het was Die Haghe die het eerst de ban brak. VEO kwam echter gelijk langszij via de aanvallend uitblinkende Sylvia Jongenburger.

Die Haghe nam brutaal de voorspong naar 3-1, maar de VEO dames Linda en Sylvia J brachten de stand weer in evenwicht. Na een kwartier spelen komt VEO dan voor het eerst op voorsprong door een trefzeker afstandsschot van Daan.  Eigenlijk moest VEO toen al afstand nemen, maar het morste teveel kansen. Die Haghe kwam nog éénmaal langszij via hun meest gevaarlijke dame, waar Christine haar handen vol aan had, maar daarna kwam de VEO trein op stoom en liep het team in 5 minuten uit naar een 4-8 voorsprong via Sylvia (2x), Daan en een mooie reboundkans onder de korf van Roy. Nog twee keer een trefzekere Sylvia bracht de rust met een 4-10 voorsprong. Een veilige marge zou je denken.

Topscoorder Sylvia brengt met haar 7e doelpunt de stand op 10-16

Na rust vocht Die Haghe voor haar laatste kans. En bracht de achterstand in de eerste 10 munten na rust tot 3 keer toe terug naar een kleinere marge van 4 doelpunten(6-10, 8-12 en 10-14, maar dichterbij liet VEO de tegenstander nooit komen. Na de 10-14 liep VEO gemakkelijk verder uit naar 10-18, waarbij een aantal doelpunten het resultaat was van prachtig uitgespeelde aanvalscombinaties.

De wedstrijd was toen wel gespeeld. In de slotminuten bracht de coach nog 4 wisselspelers in het veld. Robin van de Bosch bracht uiteindelijk de eindstand van 11-19 op de borden.

Linda legt aan voor een schot, Robin staat gereed voor de afvang.

VEO maakte de verwachting waar en verlaat door deze winst nu de degradatiezone en staat met 4 punten uit 5 wedstrijden op de 6e plaats. Volgende week gaan we op bezoek bij het nog puntloze Velocitas uit Leiderdorp. Winst hier moet ons eerste helemaal terug brengen in de middenmoot.

Score statistiek: Sylvia (7x), Daan (5x), Linda (3x), Robin F (2x), Roy en Robin vd B (1x)

Tjitze