DAMES A3 ALS EERSTE ZELFSTUREND VEO-JEUGDTEAM VELDKAMPIOEN

Zaterdag 15 juni is voor het damesteam van VEO A3 en eigenlijk ook voor VEO een historische dag gebleken. Als eerste VEO-team zonder (vaste) coach – een uit nood geboren zogenaamd ‘zelfsturend team’ – is de A3 er in geslaagd om veldkampioen te worden. Knap, want het vorige veldseizoen in het najaar eindigde de A3 als laatste. Het blauw-wit uit Voorburg staat nu echter te trots te fonkelen bovenaan de poule, waarin naast onze A3 ook de A-teams van Avanti, ONDO en Meervogels zijn ingedeeld. Vandaag speelden de dames Raquel, Amber, Nessia, Marit, Ilse en Noa met 1 dame minder want Vera was helaas verhinderd. Aangezien de dames dan met zijn zessen zijn en zij zaterdagmorgen ook allemaal een invalwedstrijd speelden bij B2 of A2 had het wedstrijdsecretariaat gelukkig maar liefst 5 (!) wissels ingevlogen. Marciano, Jens, Gabrielle, Naomi (allen A2) en Imme (C1). De basis kon zo goed worden aangevuld om tegenstander Avanti het vandaag zo moeilijk mogelijk te maken. Was dat nodig? Ja, want Avanti’s A6 speelt met ten minste 5 heren zodat deze wedstrijd op voorhand al een fysieke uitdaging zou worden.

De dames en heren hadden er vandaag zin in. Avanti stond tweede en bij verlies zou het doelsaldo dan ook relevant worden. Met een voorsprong van 11 punten moest de A3 dan tenminste 5 punten verschil houden om als eerste te eindigen. Dit was tevens ook de laatste wedstrijd van Noa, Ilse en Vera; zij stoppen om uiteenlopende redenen na dit seizoen met korfbal. Reden te meer om er een mooi afscheidsfeestje van te maken in Pijnacker. Inmiddels is de regen ook gestopt, er komt er een voorzichtig zonnetje tussen de wolken door. Een voorteken?

Avanti begint gelijk goed aan de wedstrijd en staat snel op voorsprong. Met een afstandsschot wordt het al vlug 0-1 en daarna loopt Avanti uit naar 0-3. VEO vindt daar een antwoord op en in de omschakeling na de 0-3 schiet Raquel van ver de 1-3 in de korf. Zo, de eer is gered. Amber maakt vanaf een metertje of 4 niet lang daarna de aansluiter. Imme verdedigt een lange jongen en valt op met een lekker tempo en goede plaatsing. Marciano, die de dames graag helpt, heeft vandaag een korte invalbeurt maar weet met mooie schoten en een lekkere passing het tempo in het spel te houden. Ook Noa zit fel in de wedstrijd. Gabrielle is in een stevige strijd met haar mannelijke tegenstander en komt veel tot schieten-duwen-afvangen. Avanti scoort in deze fase van de wedstrijd echter vrij gemakkelijk en loopt al snel uit naar 2-6. Twee doelpunten hiervan zijn naar mening van de meegekomen support langs de lijn verdedigd en daarmee ongeldig, de scheidrechter van Avanti fluit hier echter niet voor. VEO weet goed voor de korf van Avanti te komen, maar de ballen willen er niet in…. Marit regelt ondertussen de spelverdeling, Ilse zoekt de vrije ruimte voor de aangeef en Nessia verdedigt zich suf met onderscheppingen, aangeven en afvangen. Tussendoor gaat de blik naar het scorebord om de stand te volgen. Raquel worstelt zich door de verdediging van Avanti heen en scoort de 3e treffer voor VEO vervolgens uit een doorloop. Het team staat, er wordt stevig verdedigd en de scheidsrechter lijkt inmiddels ook door te hebben dat een verdedigde schotpoging moet leiden tot een fluitsignaal. Helaas tegen VEO. Avanti weet uit te lopen tot 3-10. Oei, gaat dat dan toch mis? Veo moet met een kwartier op de klok nu nog zeker twee doelpunten maken. De supporters houden vertrouwen. Naomi is inmiddels ook ingevallen, speelt lekker en was daaraan voorafgaand ook al fanatiek aan het aanmoedigen. Girlpower….

Met vele schoten heen en weer scoort Jens de belangrijke 4e treffer en weet Amber met een wegtrekschot de 5e treffer te maken. Raquel scoort in het laatste fluitsignaal de 6e in de korf, die telt echter niet meer mee voor de eindstand. Dat maakt ook niet meer uit want de eindstand van 5-10 maakt dat VEO met de kleinst mogelijke marge (een positief doelpuntverschil met Avanti van 1 doelpunt) de poulewinst veiligstelt.

Dus tijd voor chips/fris (geregeld door enkele ouders) en uiteraard het bekende gebak dat Remco namens VEO aan de dames overhandigt. De bloemen gaan naar Paula Terra als dank voor in continuïteit regelen van alle invallers!

Volgens mij is er komend seizoen geen A3. In meerdere opzichten was dit dus een historische dag. Dames A3, invallers (vandaag en gedurende dit seizoen), bedankt! Als ouders en familie hebben wij de ups en downs van het afgelopen jaar actief meebeleeft, maar dit was toch wel een prachtig slot van dit mooie avontuur!

Oscar Mechielsen