VEO pakt verrassend de punten bij Achilles

Deze keer verslag door gastcorrespondent Tjitze Postma:

Op een prachtige nazomerdag op het knusse Pomonaplein trad VEO aan tegen het nog ongeslagen Achilles. De verwachtingen waren niet al te hoog gespannen na de eerdere nederlagen tegen Futura en KCR, maar zoals coach René Arnoldus vooraf zei: “Niet geschoten is altijd mis”. Misschien ook ingegeven door dit motto was de heren opstelling gewijzigd. Jesper Verschoor startte met Daan de Groot, en David Nanusevski werd gekoppeld aan Bouke van Drunick.

De wedstrijd kende een gelijkopgaande beginfase. Weliswaar was het steeds Achilles dat de voorsprong nam, maar VEO kwam steeds weer gelijk. Scheidsrechter Blok hield het strak, want maar liefst 4 keer werd er door een strafworp gescoord.  Na een kwartier spelen maakte Nanusevski met een prachtige doorloop 5-5.

Dit wedstrijdbeeld zette zich door tot 7-7, maar toen kon Achilles het eerste gaatje slaan en liep het uit naar 9-7. In de slotfase van de eerste helft, leek voor VEO bij 11-8 het scenario van de vorige wedstrijd zich te herhalen, maar vlak voor rust wist VEO middels een korte kans bij de korf van Verschoor op 11-9 te komen, zodat met nog alle kansen open de kleedkamers werden opgezocht. Een terechte stand daar VEO te veel kansen liet liggen en vooral een te laag schotpercentage had (slechts 3 afstandschoten raak in de 1e helft).

Na rust moest VEO toch weer alle zeilen bij zetten om bij te blijven. Achilles pakte tot twee keer toe een 3 punten voorsprong (12-9, 14-11). VEO knakte echter niet en vocht beide keren terug en na een kwartier in de 2e helft was de stand na een doorloop van Marije Scheffers en fraaie afstandsschoten van Nanusevski en Van Drunick toch weer gelijkgetrokken naar 15-15. Belangrijk was dat het schotpercentage van VEO duidelijk beter werd in deze fase.

De rollen werden omgedraaid en ineens nam VEO brutaal de leiding door schoten van Verschoor en Sanne Cramer. Maar m.n. de schutters van Achilles stonden nog op scherp en trokken de stand steeds weer recht (17-17). Met nog ruim 10 minuten te gaan brak een bijzonder spannende slotfase aan.

Weer nam Achilles tot drie keer toe het initiatief, maar VEO kon telkens aansluiten. Het was een fase die ook vooral boeiend was door het duel tussen de sterspelers Gerald van Dijk (Achilles) en De Groot. De gevaarlijke aanvaller van Achilles, voormalig international, werd strak verdedigd door De Groot, wat mogelijk was door de extra dekking die Verschoor vanuit de paalzone gaf en het goede voorverdedigen van Scheffers en Ascha Strampraad. Uiteindelijk eindigde dit ‘duel-binnen-de-wedstrijd’ in een overwinning voor De Groot: 4-6.

Met nog 5 minuten te gaan en een stand van 20-20 trok VEO definitief het initiatief naar zich toe. Een aan Sylvia Jongenburger toegekende strafworp werd door Van Drunick verzilverd. Daarna maakte Nanusevski met een fraaie korte kans 20-22! Achilles kwam nog tot 21-22, maar De Groot sloeg direct terug met een afstandschot. Een laatste stuiptrekking van Achilles bracht de stand op 22-23, met nog een kleine twee minuten te gaan. Hoewel het nog even billenknijpen was in die slotfase, speelde VEO het beheerst uit en konden de punten meegenomen worden naar Voorburg.

Coach René Arnoldus was na afloop lovend: “Als je in het hol van de leeuw niet onder de indruk bent van je tegenstander, gewoon de gemaakte afspraken nakomt, je ’t vol kunt houden om 2 x 35 minuten scherp te blijven en dan ook nog allemaal een 8 speelt… dan zijn wij als VEO een moeilijk te kloppen tegenstander. Het was voor mij een genot om het team vandaag te zien spelen en deze overwinning is dan ook terecht en niet gestolen. Mede door onze witte parel in zijn driekwart broek!”

VEO staat nu op een gedeeld 5e plaats met 4 punten uit 4 wedstrijden en er kan naar boven gekeken worden. Alleen KCR is nog zonder puntverlies en staat 2 punten los van de rest. Twee ploegen staan nog puntloos onderaan.

De scores: De Groot en Van Drunick 6x, Nanusevski en Cramer 3x, Jongenburger en Verschoor 2x, Scheffers 1x.

Tjitze