VEO niet opgewassen tegen Tilburg

7b1fe0c0-ad33-4697-80bf-9454f56f0433Zaterdagavond trof VEO in de eerste thuiswedstrijd in Essensteijn het sterke Tilburg, één van de sterkere teams in de niet malse eerste klasse waarin VEO is ingedeeld.

Gedurende de gehele eerste helft werd over en weer gescoord.
Tilburg opende de score via een slimme vrije worp, waarna Karin Olthof van afstand gelijk maakte. Daarop liepen de gasten in 10 minuten uit naar 3-6. Een mooie combinatie tussen Judith Vellekoop en Rieks van Dam bracht de Voorburgers weer in de race, die terugkwamen naar 7-7 en uiteindelijk dankzij een schot van Robin Fuchs in de laatste seconden voor het rustsignaal met een 11-10 voorsprong de kleedkamer in konden.

In deze fase was de strijd nog lang niet gestreden, maar Tilburg leek fysiek wel de meerdere. Met name de geslepen mannen spelen een belangrijke rol in deze ploeg. Zij waren in postuur hun Voorburgse tegenstanders vrijwel allemaal de baas. Daarbij oogden zij verraderlijk rustig, maar beschikten over een vlammende start gecombineerd met verrassende wendbaarheid en scherpte.
Tenslotte liet VEO zich soms te makkelijk verschalken en werd onnodig balverlies geleden.

Kort na de hervatting trok VEO door naar 12-10, maar met lange rustige aanvallen bouwde Tilburg uit naar 14-17 halverwege de tweede helft. VEO ontbeerde reboundkracht en moest het doen met kortere aanvallen met één – twee schotpogingen, waarna het sterke Tilburg weer de bal bemachtigde. Twee strafworpen brachten VEO met nog 10 minuten te spelen dichterbij naar een hoopvolle stand van 16-17. Tilburg ging onverstoorbaar verder met rustig opbouwen en schudde via 16-20 en 17-21 VEO van zich af. Dat de Voorburgers in de laatste twee minuten nog 2x scoorden via onder meer een goed spelende Dagmar Rosenbrand deed eigenlijk niet meer ter zake.

Na afloop constateerde coach Maarten Taffijn op belangrijke momenten een gemis aan trefzekerheid (korte kansen rondom de korf, vrije doorloop). Een hoog schotpercentage naast dynamiek is dé remedie, wanneer je minder doelpogingen kunt doen. Een uitdaging voor de uitwedstrijd in Brabant straks.
Of een hoger schotpercentage deze wedstrijd VEO wel competitiepunten gebracht zou hebben blijft onzeker, want dit Tilburg maakte een erg sterke indruk en leek als het nodig was beslist nog een “tandje hoger te kunnen”…..

Volgende week treft VEO na eerder Swift (Middelburg) de 3e ploeg uit de huidige top drie van deze poule: Vriendenschaar zal dan in Hardinxveld – Giessendam de tegenstander zijn.

[Scores VEO: Dagmar Rosenbrand en Remi Hartgers beiden 4x/ Rieks van Dam, Robin Fuchs, Judith Vellekoop allen 3x / Karin Olthof en David Nanusevski ieder 1x.]