VEO blijft eersteklasser

Er was een beslissingswedstrijd voor nodig, maar na afgelopen zaterdag weten de korfballers van VEO dat ze ook volgend seizoen mogen uitkomen in de 1e klasse van de competitie. Na een moeizame eerste helft werd KOAG uiteindelijk met duidelijke cijfers opzij gezet : 16-8.

Op de dag dat de vereniging volop feest vierde vanwege de opening van het nieuwe clubhuis en het 95-jarig jubileum van de club, moest het eerste team eerst nog bewijzen of het echt een feest kon worden. Daarvoor moest in een beslissingswedstrijd KOAG uit Krimpen aan den IJssel verslagen worden. Waarmee behoud in de eerste klasse veilig werd gesteld.

De wedstrijd werd op neutraal terrein gespeeld in Nieuwerkerk waar de sporthal volledig gevuld was met het publiek van beide clubs. Door schorsingen van Madeline Redelijkheid en Robin Fuchs moest VEO gewijzigd aantreden en startten Marije Scheffers en Bryan Dinsbach in de basis.

Misschien wel door die omzettingen startte VEO moeizaam. Een 1-0 achterstand werd weliswaar omgebogen in een 2-1 voorsprong, maar toen was er inmiddels al ruim een kwartier gespeeld. Voor korfbal een zeer lage score dus. Dat kwam ook omdat KOAG besloten had VEO te bestrijden met consequent achter verdedigen en VEO moeite had om hier in de eerste helft een antwoord op te vinden. Er werden te veel rebounds verloren en het schotpercentage lag te laag om deze spelwijze af te straffen.

Aanvallend stelde KOAG aan de andere daar weinig tegenover. Er werd veel balverlies geleden waardoor VEO wel een optisch overwicht had. Dat vertaalde zich uiteindelijk ook door in doelpunten, maar de 5-1 voorsprong van VEO werd in de laatste 10 minuten voor rust weer weg gegeven, waardoor de teams met een 6-6 stand in evenwicht gingen rusten.

Na de pauze was er in eerste instantie nog een nieuwe tegenslag voor de Voorburgers, omdat Judith Vellekoop geblesseerd het veld moest verlaten. De jonge Karin Olthof was haar vervanger. Die tweede helft gaf deels het hetzelfde beeld van voor rust met een onmachtig KOAG en een overheersend VEO. Maar met dat belangrijke verschil dat VEO nu wel effectief speelde. Nog steeds veel balbezit, maar de aanvallen waren langer door een veel betere rebound en de schoten vielen nu ook goed. En omdat KOAG aanvallen nog steeds geen vuist kon maken liep VEO eenvoudig door naar een ruime voorsprong. Vanaf het moment dat de voorsprong groter was dan een goal of 5 was de spanning er ook wel van af en kon het VEO-publiek zich vooral vermaken met gezongen aanmoedigingen. De eindstand 16-8 maakte duidelijk dat VEO ook volgend jaar weer in de 1e klasse uit zal komen.

Doelpuntenmakers aan Voorburgse zijde waren Jesper Verschoor (3), Robin van den Bosch (3), Michiel Kimmel (2), Bryan Dinsbach (2) , Sanne Cramer (2), Judith Vellekoop, Dagmar Rosenbrand, en Karin Olthof.