Clinic voor jeugdkader: van F pupil naar Oranje niveau o.l.v. Kees Vlietstra

Van de website van De Haagse Korfbaldagen:

Clinic voor jeugdkader: van F pupil naar Oranje niveau

“Een goede trainer laat de kinderen succes ervaren”

Trainers en coaches zijn enorm belangrijk binnen een vereniging. Weet je waarom? Niet alleen heeft Exit onderzoek uitgewezen dat een van de belangrijkste redenen van kinderen voor het stoppen met korfballen is dat ze de trainer en de training niet (meer) leuk vinden (en dat is natuurlijk doodzonde). Maar vooral ook omdat een trainer invloed heeft op de behoefte aan succesbeleving in een veilige omgeving van het korfballende kind! Succes in de ontwikkeling ten opzichte van anderen maar met name ten opzichte van zichzelf. De kinderen worden beter in korfballen.

Als korfbalvereniging kan je die veilige omgeving en succesbeleving van het kind creëren! Het enthousiasme van een trainer én de inhoud van de training zijn daarbij van groot belang. Zorg dus voor goede trainers!

Op zaterdag 24 oktober, tijdens de eerste dag van de Haagse Korfbaldagen, geeft Kees Vlietstra, oud-international en bondscoach van jong Oranje een clinic voor het jeugdkader met als titel:

‘van F pupil naar Oranje niveau’

De clinic bestaat uit een theorie- en praktijkgedeelte en vindt plaats tijdens en rondom de wedstrijden op de eerste dag van de Haagse Korfbaldagen op 24 oktober 2015 in De Schilp, Rijswijk.

• 12.30-13.30 Korfbal succes (theorie)
  • 12.30-14.30 Praktijkgedeelte
  • 14.30-15.30 Napraten

In de clinic komen de verschillende korfbalacties aan bod, zoals:

• Schieten om te scoren
  • Jezelf vrij spelen
  • Een ander vrij passen
  • In balbezit blijven
  • Verdedigende korfbalacties

En we zoomen in op de volgende aspecten binnen het trainersschap:

• Succesbeleving
  • Vormen van leren
  • Differentiatie
  • Actiepercentage
  • Korfbalacties
  • Veilig Sport Klimaat
  • Coaching

Al het jeugdkader en de technische commissies van de verenigingen die deelnemen aan de Haagse Korfbaldagen zijn van harte welkom! Heb je bijvoorbeeld moeite met het verzinnen van uitdagende oefenstof? Of vind je het lastig om de aandacht van de kinderen vast te houden? Dan zie ik je graag de 24e oktober!

Je bent namelijk als trainer zeer bepalend in de korfbalontwikkeling van de kinderen. En dus of ze het leuk vinden. Ledenbehoud valt of staat met de kwaliteit van jou als trainer.

Deelname is gratis, maar meld je of je vereniging met aantal deelnemers wel even aan bij: info@haagsekorfbaldagen.nl

Om af te sluiten: Tommie Beugelsdijk, cult held van ADO Den Haag, sprak laatst in een interview met Omroep West in plat Haags: ‘Rustigggg’

“Ein ding kan ik je nu al beloven. Tèdens duh clinic wôhdt ut niet ‘Rustigggg’. We gaan gas geven”.

Kees Vlietstra

Bondscoach Jong Oranje